Serviciul management de caz pentru copii aflati in masuri de tip rezidential, centre de zi si supravegheri specializate

 

MISIUNE ȘI ACTIVITĂȚI PRINCIPALE

MISIUNEA SERVICIULUI MANAGEMENT DE CAZ PENTRU COPII AFLAȚI ÎN MĂSURI DE TIP REZIDENȚIAL, CENTRE DE ZI ȘI SUPRAVEGHERI SPECIALIZATE (SMCSRCZSS) –

  • utilizarea metodei managementului de caz pentru coordonarea activităților de asistență socială și protecție specială desfășurate în interesul superior al copilului, prin elaborarea și monitorizarea implementării Planului Individualizat de Protecție (PIP) până la închiderea cazului pentru copiii separați de familie, aflați în sistemul de protecție specială.

ATRIBUȚII/ACTIVITĂȚI  (principale)

 

  1. Asigură coordonarea activităților de asistență socială și protecție specială desfășurate în interesul superior al copilului separat de familie, copiii care au săvârșit fapte penale și nu răspund penal și pentru copiii care frecventează centre de zi (centre de zi din subordinea DGASPC Iași)
  2. Asigură, prin managerii de caz desemnați, elaborarea Planurilor Individualizate de Protecție (PIP) pentru copiii ocrotiți într-o măsură de protecție specială, alcatuieste echipa multidisciplinara si, dupa caz, interinstitutionala, si organizeaza întâlnirile cu echipa, precum si cele individuale cu profesionistii implicati în implementarea PIP;
  3. Asigură respectarea principiilor și drepturilor copiilor din sistemul de protecție și implicarea tuturor celor relevanți în asigurarea drepturilor copiilor pe perioada măsurii de protecție
  4. Împreună cu specialiștii centrelor de servicii sociale (cu cazare și fără cazare), participă la oferirea serviciilor de evaluare și sprijin atât copilului și acordă asistenţă şi sprijin părinţilor în vederea coparticipării la luarea deciziilor,  menținerii relațiilor directe /integrării/ reintegrării sau revenirii beneficiarului în mediul familial, în vederea reabilitării comportamentului acolo unde este cazul, conştientizării consecinţelor negative ale săvârşirii de fapte antisociale cât şi familiei, pentru a se implica în demersul de reabilitare a copilului, în baza unui program personalizat de consiliere şi realizarea  documentaţiei specifice;
  5. Asigură reevaluarea activităților și rezultatelor din perspectiva urmăririi evolutiei copilului și a implementării . Planurilor Individualizate de Protecție (PIP), monitorizează progresele și actualizează obiectivele PIP în concordanță cu noile nevoi identificate
  1. Asigură susținerea în C.P.C., după caz, în instanţă, modificarea sau încetarea măsurii de protecție specială pentru copiii cărora le asigură managementul de caz.
  2. Susține toate demersurile necesare și facilitează prezenţa beneficiarului la SEC si urmărește procesul de realizare a evaluării complexe, colaboreză cu SEC si CJRAE în cazul copiilor cu cerințe educaționale speciale sau cei încadrați în grad de handicap în vederea implementării PIP care cuprinde şi Planul de Abilitare- Reabilitare;
  3. În situația copilului încadrat în grad de handicap pentru care s-a stabilit o măsură de protecţie specială în condiţiile legii, managerul de caz are în vedere elaborarea proiectului planului individualizat de protecţie revizuit, prin includerea beneficiilor de asistenţă socială, a serviciilor sociale, precum şi a tuturor intervenţiilor pentru abilitarea şi reabilitarea copilului și, totodată, informarea de îndată a serviciului de specialitate al Direcției cu privire la instituirea măsurii de protecție specială pentru sistare beneficii sociale în familie;
  4. Preia cazurile de copii care au săvârşit o faptă penală şi nu răspund penal sesizate de către Parchet / Poliție și asigură demersurile necesare stabilirii unei măsuri de protecție adecvată, respectiv plasament sau supraveghere specializată precum si serviciile sociale destinate sprijinirii acestuia in procedul de reintegrare socială;
  5. Pe toată durata aplicării măsurilor destinate copilului care săvârşeşte fapte penale şi nu răspunde penal asigură familiei şi copilului servicii sociale de consiliere si suport pentru facilitarea îndeplinirii obligaţiilor prevăzute de lege pe perioada de supraveghere specializată, cu implicarea specialiștilor din cadrul centrelor de zi DGASPC/SPAS/altor furnizori de servicii sociale;
  6. Asigură elaborarea şi implementarea procedurilor cadru, unitare necesare, pentru toate activitățile specifice din serviciile sociale pentru copiii, cu cazare / de zi, în scopul asigurării conform legislaţiei şi standardelor minime de calitate, a tuturor drepturilor beneficiarilor
  7. La solicitarea conducerii, verifică, îndrumă, constată şi intervine metodologic la nivelul modului de furnizare a serviciilor şi intervenţiilor specifice nevoilor copiilor din serviciile de tip rezidențial /de zi, în vederea creșterii calității serviciilor și propune modalităţi de optimizare. Aceste activităţi nu subtituie rolul Corpului de control, Auditului intern sau a altor entităţi cu atribuţii de verificare, monitorizare şi control;
  8. Colaborează cu serviciul de specialitate al Direcției în soluţionarea solicitărilor primite de la organizaţiile neguvernamentale care desfăşoară activităţi în domeniul asistenţei sociale, protecţiei familiei şi a drepturilor copilului, sau cu operatori economici/reprezentanți ai societății civile/alte instituții prin încheierea de convenţii de colaborare cu aceştia, de a desfăşura activităţi cu/pentru copiii ocrotiţi în sistemul de protecţie, în vederea acordării şi diversificării serviciilor sociale şi a serviciilor destinate protecţiei familiei şi a copilului;
  9. Sprijină planificarea și îndrumarea studenţilor practicanţi şi a voluntarilor, precum şi dezvoltarea voluntariatului în serviciile sociale pentru copii cu cazare sau de zi, şi confirmă/ asigură confirmarea efectuării orelor de practică /voluntariat;
  10. Îndeplineşte orice alte atribuţii dispuse de conducerea instituţiei, în limitele competenţelor legale.

 

 

SERVICII OFERITE

  • Asigură coordonarea metodologică a serviciilor sociale rezidențiale și a serviciilor sociale de zi aflate în structura organizatorică a DGASPC Iași
  • Asigură managementul de caz pentru copiii ocrotiți în serviciile sociale rezidențiale/CPRU/Centrul rezidențial Maternus, aflate în structura organizatorică a DGASPC Iași
  • Asigură informarea și consilierea copiilor și părinților din grupul țintă asupra drepturilor copiilor și drepturilor și obligațiilor părintești, precum și informarea cu privire la diferite servicii din comunitate de care pot beneficia copiii și, respectiv părinții
  • Asigura informarea, consilierea și sprijinul părinților pentru revenirea copilului în familie
  • Asigura, în colaborare cu specialiștii din serviciile sociale, consilierea parintilor in vederea dezvoltarii de abilitati parentale, astfel incat reintegrarea sa se realizeze in cela mai bune conditii
  • Asigura consilierea si informarea tinerilor cu privire la conditiile incetarii/mentinerii masurii de protectie speciala, consecintele ce decurg din optiunea tanarului major

 

BENEFICIARI

 

  • Copiii separati temporar sau defintiv de părinți ca urmare a dispunerii, in conditiile legii a masurii plasamentului într-un serviciu social de tip rezidențial/cu cazare
  • Tinerii care au implinit 18 ani si beneficiaza de masura de protectie speciala, in conditiile legii
  • Copiii care au savarsit fapte penale si nu raspund penal, aflați în diferite etape ale cercetării penale
  • Gravidele minore și cuplurile mama-copil aflate în risc de separare de copii
  • Copiii beneficiari ai serviciilor de recuperare organizate in centrele de zi ale DGASPC Iași

 

FORMULARE

  • Cerere de reintegrare copil, încetare măsură de protecție specială (cerere parinte)
  • Cerere părinte menținere măsură de protecție copil
  • Cerere părinte acces cont atualocație/alte drepturi financiare
  • Cerere întrevedere/vizită părinte/rudă/persoană sprijin copil DGASPC Iași
  • Cerere încetare măsură de protecție specială (cerere tânăr)
  • Cerere acordare indemnizație iesire din sistem (cerere tânăr)
  • Cerere eliberare adeverință student sistem protecție
  • Cerere organizare activități în centre (activități de socializare, recreere)
  • Cerere organizare activități în centre (donație, sponsorizare)
  • Cerere acces centru documentare realizare material presă
  • Cerere de evaluare persoană/familie resursă pentru un copil ocrotit într-un serviciu social cu cazare
  • Cerere părinte frecventare centru de zi de către copil
  • Cerere acord parinte frecventare copil CZ Prietenia (fapte penale, delincvență)
  • Cerere părinte încetare frecventare CZ Prietenia (copil fapte penale, delincvență)
  • Acord/dezacord părinte masură supraveghere specializată pentru copil

ACTE NECESARE (minime)

  • Dosar frecventare centru de zi

Dosarul personal al beneficiarului

  • Cererea de admitere, semnată de părinţii copilului şi aprobată de directorul DGASPC/seful de centru sau documentele prin care se evidenţiază referirea copilului către centru, în original;
  • Acte de stare civilă, după caz: certificat de naştere al copilului, carte de identitate a copilului, carte de identitate a părinţilor, în copie;
  • Certificat de încadrare în grad de handicap și hotărâre CPC
  • Adeverințe medicale
  • Plan de abilitare și reabilitare
  • Plan de servicii
  • Anchetă socială

 

  • Dosar incetare măsură de protecție specială și reintegrare în familie
  • Cererea părinților
  • Acte de stare civilă și identitate
  • Certificat de integritate comportamentală
  • Cazier judiciar
  • Adeverință de venituri
  • Adeverințe medicale
  • Anchetă socială
  • Evaluare psihologică

 

  • Dosar admitere Centrul rezidențial Maternus
  • Cerere
  • Anchetă socială sau documentul în baza căruia s-a realizat evaluarea inițială pentru admityerea în centru
  • Acte de identitate și stare civilă beneficiar și copii
  • Adeverință de elev, după caz
  • Alte documente relevante

 

  • Dosar instituire măsură supraveghere specializată în familie
  • Acord părinți instituire măsură
  • Opinia scrisă a copilului
  • Anchetă socială
  • Plan de servicii
  • Adeverință de elev
  • Caracterizare școlară
  • Acte de stare civilă și identitate copil și părinți

 

DATE CONTACT – TEL.0232474800, EMAIL rezidential.dgaspcis@dasiasi.rosmcrezidentialiasi@gmail.com.

Șef serviciu Elena Dana Filiche, tel.0232474800 int.121

ADRESA – IAȘI, D.G.A.S.P.C.IAȘI, STR.ATENEULUI NR 1 C, PROGRAM DE LUCRU – LUNI-JOI – 7,30-16, VINERI -7,30-13,30

 

 

ASPECTE PRIVIND SERVICIILE DE TIP REZIDENTIAL

 

Protectia speciala a copilului reprezinta ansamblul masurilor, prestatiilor si serviciilor destinate îngrijirii si dezvoltarii copilului lipsit, temporar sau definitiv, de ocrotirea parintilor sai sau a celui care, în vederea protejarii intereselor sale, nu poate fi lasat în grija acestora.

 

Măsurile de protecţie specială sunt :

• plasamentul,

• plasamentul în regim de urgenţă şi

• supravegherea specializată.

 

De masurile de protectie speciala, instituite de  lege, beneficiaza:

• copilul ai cărui părinţi sunt decedaţi, necunoscuţi, decăzuţi din exerciţiul drepturilor părinteşti sau cărora li s-a aplicat pedeapsa interzicerii drepturilor părinteşti, puşi sub interdicţie, declaraţi judecatoreşte morţi sau dispăruţi, când nu a putut fi instituită tutela;

• copilul care, în vederea protejării intereselor sale, nu poate fi lăsat în grija părinţilor din motive neimputabile acestora;

• copilul abuzat sau neglijat;

• copilul găsit sau copilul abandonat de către mama în unităţi sanitare;

• copilul care a săvârşit o faptă prevăzuta de legea penală şi care nu răspunde penal.

 

Plasamentul copiilor în regim rezidenţial reprezintă o măsură de protecţie specială, cu caracter temporar,  care se instituie faţă de copilul care este lipsit temporar sau definitiv de ocrotirea părinţilor săi, numai în situaţia în care nu a fost posibilă instituirea tutelei sau a unei măsuri de protecţie specială de tip familial.

 

SERVICIILE DE TIP REZIDENŢIAL

 

• sunt acele servicii prin care se asigură protecţia, creşterea şi îngrijirea copilului separat, temporar sau definitiv, de părinţii săi, ca urmare a stabilirii în condiţiile Legii 272/2004 a măsurii plasamentului.

• Fac parte din categoria serviciilor de tip rezidenţial SR :

• centrele de plasament (pentru copii cu nevoi sociale, speciale, sau si sociale si speciale)

• centrele de primire a copilului în regim de urgenţă.

• centrele maternale.

 

CARACTERISTICI ALE SERVICIILOR DE TIP REZIDENŢIAL

 

• sunt organizate în subordinea D.G.A.S.P.C.

• nu au personalitate juridică

• se organizeaza pe model familial

• pot avea caracter specializat în funcţie de nevoile copiilor plasaţi (copii cu nevoi sociale sau speciale, copii abuzaţi, neglijaţi si exploataţi, copii delincvenţi, tineri, cupluri mama-copil)

• au drept misiune generală furnizarea sau asigurarea accesului copiilor, pe o perioada determinată, la găzduire, îngrijire, educaţie şi pregatire în vederea reintegrării sau integrării familiale şi socio-profesionale

 

PRINCIPIILE CARE STAU LA BAZA

ACTIVITĂŢII SERVICIILOR DE TIP REZIDENŢIAL

 

• respectarea şi promovarea cu prioritate a interesului superior al copilului;

• deschiderea către comunitate;

• asigurarea în mod adecvat a unor modele de rol şi statut social, prin încadrarea în unitate a unui personal mixt şi deschiderea centrului către comunitate;

• egalitatea şanselor şi nediscriminarea;

• asistarea copiilor în realizarea şi exercitarea drepturilor lor;

• respectarea demnităţii copilului;

• ascultarea opiniei copilului şi luarea în considerare a acesteia, ţinându-se cont de vârsta şi de gradul său de maturitate;

• menţinerea relaţiilor personale ale copilului şi contacte directe cu părinţii, rudele, precum şi cu alte persoane faţă de care copilul a dezvoltat legături de ataşament;

• menţinerea împreună a fraţilor;

• promovarea unui model familial de îngrijire a copilului;

• asigurarea unei îngrijiri individualizate şi personalizate a copilului;

• asigurarea protecţiei copilului pe o perioadă determinată, până la integrarea sau reintegrarea acestuia în familia naturală, extinsă sau substitutivă;

• asigurarea protecţiei împotriva abuzului şi exploatării copilului;

• asigurarea unei intervenţii profesioniste, prin echipe pluridisciplinare;

• asigurarea confidenţialităţii şi a eticii profesionale

 

BENEFICIARII SERVICIILOR DE TIP REZIDENŢIAL

 

• copiii separaţi, temporar sau definitiv, de părinţii lor, ca urmare a stabilirii, în condiţiile legii, a măsurii plasamentului în acest tip de serviciu;

• copiii pentru care a fost dispus, în condiţiile legii, plasamentul în regim de urgenţă;

• tinerii care au împlinit vârsta de 18 ani şi care beneficiază, în condiţiile legii, de protecţie specială;

• cuplurile părinte/reprezentant legal – copil, în situaţia constatării riscului de abandon al copilului din motive neimputabile părintelui/reprezentantului legal sau în situaţia includerii acestuia într-un program de restabilire a legăturilor familiale;

• copiii neînsoţiţi de către părinţi sau de alt reprezentant legal, care solicită o formă de protecţie în condiţiile reglementărilor legale privind statutul şi regimul refugiaţilor.

 

ATRIBUŢIILE SERVICIILOR DE TIP REZIDENŢIAL

 

• asigură cazarea, hrana, cazarmamentul, echipamentul şi condiţiile igienico-sanitare necesare protecţiei speciale a copiilor, tinerilor şi, după caz, mamelor care beneficiază de acest tip de serviciu, în funcţie de nevoile şi de caracteristicile fiecărei categorii de beneficiari;

• asigură, după caz, supravegherea stării de sănătate, asistenţă medicală, recuperare, îngrijire şi supraveghere permanentă a beneficiarilor;

• asigură paza şi securitatea beneficiarilor;

• asigură beneficiarilor protecţie şi asistenţă în cunoaşterea şi exercitarea drepturilor lor;

• asigură accesul beneficiarilor la educaţie, informare, cultură;

• asigură educaţia informală şi nonformală a beneficiarilor, în vederea asimilării cunoştinţelor şi a deprinderilor necesare integrării sociale;

• asigură socializarea beneficiarilor, dezvoltarea relaţiilor cu comunitatea;

• asigură climatul favorabil dezvoltării personalităţii copiilor;

• asigură participarea beneficiarilor la activităţi de grup şi la programe individualizate, adaptate nevoilor şi caracteristicilor lor;

• asigură intervenţie de specialitate;

• contribuie la realizarea obiectivelor cuprinse în planul individualizat de protecţie;

• urmăresc modalităţile concrete de punere în aplicare a măsurilor de protecţie specială, integrarea şi evoluţia beneficiarilor în cadrul serviciului şi formulează propuneri vizând  completarea sau modificarea planului individualizat de protecţie sau îmbunătăţirea calităţii îngrijirii acordate;

• asigură posibilităţi de petrecere a timpului liber.

 

 

SERVICII OFERITE COPIILOR OCROTIŢI

ÎN SERVICIILE DE TIP REZIDENŢIAL :

 

• găzduire într-un mediu apropiat de cel familial, în care sunt respectate drepturile

• alimentaţie corespunzătoare din punct de vedere calitativ şi cantitativ, ţinând cont de vârsta, nevoile şi preferinţele lor dar şi de dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă;

• îmbrăcăminte, încălţăminte, rechizite şi echipament pentru uzul propriu precum şi bani de buzunar;

• asistenţă medicală, stomatologică şi de promovare a sănătaţii;

• educaţie non-formală şi informală pentru pregătirea şi orientarea şcolară şi profesională, comunicare , autoîngrijire şi autogospodărire;

• petrecere a timpului liber, recreere şi socializare;

• asistenţa psihologică şi socială, consiliere psihologică, social-educativă, juridică, profesională şi medicală;

• asistenţă şi sprijin în reintegrarea familială şi integrarea socio-profesională

 

ACCESUL BENEFICIARILOR IN CADRUL

SERVICIILOR DE TIP REZIDENŢIAL

Accesul beneficiarilor în cadrul serviciilor de tip rezidenţial se face în baza:

• măsurilor de plasament dispuse în condiţiile legii de către comisiile pentru protecţia copilului sau instanţa judecătorească;

• dispoziţiilor de plasament în regim de urgenţă, emise de către directorul direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului sau de către instanţa judecătorească;

• dispoziţiei de admitere a cuplului mamă-copil în cadrul centrului maternal, emisă de organele de conducere ale persoanei juridice în structura căreia funcţionează acest tip de serviciu, precum şi contractului de rezidenţă a mamei.

 

CATEGORII DE PERSONAL CARE ACTIVEAZĂ

ÎN CADRUL SERVICIILOR DE TIP REZIDENŢIAL

 

Categoriile de personal care activează în cadrul SR/SRD sunt, conform Ordin 21,27/2004 pentru aprobarea Standardelor Minime Obligatorii privind serviciile pentru protecţia copilului de tip rezidenţial, respectiv , pentru copilul cu dizabilităţi  :

• personalul pentru îngrijirea de baza şi educaţia non-formală şi informală – educator specializat (2 educatori/grupa de copii; 1 educator/tură – 7-15, 14-22;  supraveghetor noapte la 2 grupe de copii 21-7, sau 20,00 – 8,00)

• personalul pentru îngrijirea sănătăţii – medici, asistente medicale, infirmiere;

• personal pentru abilitare, reabilitare – logoped,  kinetoterapeut

• personal de conducere şi administrativ – coordonator/sef centru, contabil, administrator;

• personal întreţinere şi pază – bucătar, ajutor bucătar, îngrijitor curăţenie, spălătoreasă, muncitor întreţinere, fochist, paznic, şofer;

• personal pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă şi pregătirea reintegrării şi integrării familiale – psihologi, psihopedagogi, asistenţi sociali.

Structura orientativă a personalului serviciilor de tip rezidenţial este formată din următoarele categorii, potrivit HG 1438/2004 pentru aprobarea regulamentelor cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor de prevenire a separării copiilor de famila sa, precum şi a celor de protecţie specială a copilului lipsit temporar sau defintiv de ocrotirea părinţilor săi:

• personal de conducere;

• personal de educare şi îngrijire – educator, educator puericultor, educator specializat, pedagog social, supraveghetor de noapte;

• personal de specialitate – psiholog, medic, asistent social, kinetoterapeut, logoped, fizioterapeut, psihopedagog, instructor de educaţie, asistent medical;

• personal administrativ;

• personal de întreţinere şi pază.

Sef serviciu  Elena Dana FILICHE ianuarie 2015

Fisiere atasate
Nu sunt fisiere atasate

2 Aprilie – Ziua Internațională de Conștientizare a Autismului 💙

Astăzi, ne alăturăm inițiativei Asociației Help Autism și tuturor celor care susțin persoanele cu autism și familiile acestora.

Prin acest mesaj, reafirmăm angajamentul nostru de a promova incluziunea, accesul la educație, servicii de sănătate și sprijin pentru fiecare copil și adult cu autism.

Sari la conținut