În România este reglementată și recunoscută doar adopția cu efecte depline, aceasta fiind definită drept operațiunea juridică prin care se creează legătura de filiație între adoptator și adoptat, precum și legături de rudenie între adoptat și rudele adoptatorului.
Condiții la adopție:
Nu pot adopta persoanele care:
- au boli psihice sau handicap mintal;
- au fost condamnate definitiv pentru o infracţiune contra persoanei sau contra familiei, săvârşită cu intenţie, precum şi pentru infracţiunea de pornografie infantilă şi infracţiuni privind traficul de droguri sau precursori;
- sunt decăzute din drepturile părinteşti sau au un copil/copii care beneficiază de o măsură de protecţie specială;
- interdicţia de a adopta se aplică şi persoanelor care doresc să adopte singure, ai căror soţi se găsesc în una dintre situaţiile prevăzute anterior.
Menționăm totodată că legislația română interzice adopția între frați, precum și adopția realizată de către persoanele care nu au capacitate deplină de exercițiu.
Condiţii de vârstă:
- Copilul poate fi adoptat până la dobândirea capacităţii depline de exerciţiu (18 ani). Cu toate acestea, poate fi adoptată, în condiţiile legii, şi persoana care a dobândit capacitate deplină de exerciţiu dacă a fost crescută în timpul minorităţii de cel care care doreşte să o adopte;
- Nu poate fi adoptat copilul ai cărui părinţi fireşti nu au împlinit 14 ani;
- Adoptatorul trebuie să fie cu cel puţin 18 ani mai în vârstă decât adoptatul. Pentru motive temeinice, instanţa de tutelă poate încuviinţa adopţia chiar dacă diferenţa de vârstă dintre adoptat şi adoptator este mai mică decât 18 ani dar nu mai puţin de 16 ani.
Procedura de obținere a atestatului de persoană/familie adoptatoare:
- Informare prealabilă:Persoana/familia care dorește să adopte trebuie să se adreseze Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) în a carei rază teritorială domiciliază sau unui organism privat român autorizat (OPA) pentru realizarea procedurii de informare prealabilă și demararea procesului de evaluare.In cadrul acestei intâlniri, se obţin informaţiile referitoare la caracteristicile copiilor adoptabili din România, la etapele procesului de adopţie internă şi termenele aferente acestora, profilul public al copilului adoptabil, precum şi la documentele necesare eliberării atestatului de persoană sau familie aptă să adopte.Aceste informații sunt furnizate, de regulă, de asistentul social sau psihologul din cadrul Compartimentului de adopții si postadopții al DGASPC Iași, în cadrul unei întâlniri organizate la sediul DGASPC, care nu necesita programare.
2.Depunerea cererii de evaluare în vederea obținerii atestatului de persoană/familie adoptatoare: După realizarea procedurii de informare prealabilă, persoana sau familia care dorește să adopte formulează o cerere scrisă adresată DGASPC de la domiciliul sau, după caz de la reședința acesteia.şi o depune alături de actele prevăzute de legislaţia in vigoare.
3.Parcurgerea procesului de evaluare:Procesul de evaluare are o durată de maximum 90 de zile de la depunerea cererii de evaluare. DGASPC/OPA evaluează garanțiile morale şi condiţiile materiale ale persoanei/familiei care dorește să adopte şi asigură acestora serviciile de pregătire/consiliere necesare pentru a-şi asuma în cunoştinţă de cauză şi în mod corespunzător rolul de părinte.Întâlnirile realizate cu scopul evaluării sociale şi psihologice se desfăşoară la locuinţa familiei, la sediul direcţiei precum şi online. Calendarul întânirilor necesare evaluării sociale și psihologice este stabilit de responsabilul de caz al familiei împreună cu adoptatorul/familia.
Sunt exceptate de la parcurgerea etapei de pregătire pentru asumarea, în cunoștință de cauză, a rolului de părinte adoptator persoanele/familiile care au deţinut atestat pentru adopţie a cărui valabilitate a încetat sau persoanele/familiile care doresc să adopte copiii pe care îi au în plasament de cel puţin şase luni.
Persoana/familia care doreşte să adopte beneficiază de timp liber acordat de angajator, fără diminuarea drepturilor salariale, pentru realizarea evaluării şi pentru parcurgerea etapei de potrivire practică în limita a maximum 40 ore pe an.
În cazul unui rezultat favorabil al evaluării, DGASPC în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul adoptatorul/familia adoptatoare (inclusiv pentru persoanele/familiile care au fost evaluate de DGASPC de la reședință/OPA) eliberează atestatul de persoană sau familie aptă să adopte.
În situaţia în care soţii familiei adoptatoare şi-au stabilit domicilii diferite, atestatul se eliberează de către direcţia de la domiciliul unuia dintre soţi, în funcţie de opţiunea acestora.
Atestatul are o valabilitate de 5 ani.
Adopţia reprezintă demersul prin care se asigură copiilor adoptabili aflaţi în sistemul de protecţie dreptul la o familie proprie, definitivă.
Dupa obtinerea atetstaului de persoana/familie adoptatoare, adoptia unui/unor copil/ii presupune parcurgerea pasilor de :
1.Potrivire – o etapă premergătoare încredinţării în vederea adopţiei prin care se identifică şi se selectează persoana/familia atestată ca fiind aptă să adopte, care răspunde nevoilor identificate ale copilului, şi se stabileşte compatibilitatea dintre copil şi persoana/familia adoptatoare.De asemenea, se faciliteaza contactului direct între copil și adoptator/familia adoptatoare, prin întâlniri, vizite si găzduiri.
Adoptatorii au posibilitatea de a consulta pe bază de programare informaţii referitoare la copiii incluşi în Profilul Public la sediul DGASPC de la domiciliu sau de la reşedinţă şi, în situaţia în care sunt interesaţi de adopţia unui copil din cadrul profilului pot notifica acest aspect DGASPC.
– derularea potrivirii inițiale: constă în identificarea şi selectarea persoanei/familiei atestate în vederea adopţiei care, din punctul de vedere al criteriilor de potrivire inițială, corespunde nevoilor copilului.
– derularea potrivirii practice : presupune facilitarea contactului direct între copil și adoptator/familia adoptatoare ;
- 2. Încredinţarea în vederea adopţiei a copilului:
Adopţia nu poate fi încuviinţată de către instanţa judecătorească decât după ce copilul a fost încredinţat pentru o perioadă de 90 de zile persoanei sau familiei care doreşte să îl adopte, astfel încât instanţa să poată aprecia, în mod raţional, asupra relaţiilor de familie care s-ar stabili dacă adopţia ar fi încuviinţată.
- Încuviinţarea adopţiei: este de competenţa instanţelor judecătoreşti;
- Monitorizare și servicii postadopţie: reprezintă etapa ulterioară încuviinţării adopţiei prin care se urmăreşte evoluţia copilului adoptat şi a relaţiilor dintre acesta şi părinţii adoptatori în vederea integrării depline a copilului în familia adoptatoare şi identificării a eventualelor dificultăţi ce pot să apară în această perioadă.
– acordare de sprijin și suport persoanelor adoptate după finalizarea perioadei de monitorizare postadoptie
– oferirea serviciilor pentru comunitate: informare comunitară, organizarea şi derularea activităţilor de promovare a adopţiei naţionale.
Acte normative care reglementează adopția:
- Legea nr. 273/ 2004, republicată, privind procedura adopţiei ,
- Hotărârea nr. 798/ 28 iulie 2021 privind modificare anexei la Hotărârea Guvernului579/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 273/2004 privind procedura adopţiei, pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 233/2012 privind serviciile şi activităţile ce pot fi desfăşurate de către organismele private române în cadrul procedurii adopţiei interne, precum şi metodologia de autorizare a acestora şi pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 1.441/2004 cu privire la autorizarea organizaţiilor private străine de a desfăşura activităţi în domeniul adopţiei internaţionale;